Forschung
Mit dem Begriff „Kultur“ sieht es allerdings ähnlich aus wie mit dem Medienbegriff; auch hier gibt es sehr weites Bedeutungsspektrum: Abgeleitet vom lateinischen „cultura“ umfasst er das Bedeutungsfeld „(be)wohnen“, das in Richtung Alltagswelt deutet,- das Feld „pflegen, schmücken, ausbilden“, das „Höherwertiges“ bezeichnet,- dann noch „verehren, anbeten, feiern“ mit Blick auf rituelle und religiöse Aspekte“,- sowie „Ackerbau betreiben“, was wir in Begriffen wie „Kulturpflanze“ oder „Bakterienkultur“ wiederfinden. Treffend nutzte eine SWR-Dokumentation (2021) den Hashtag #cultureiseverything. Wie jedes sehr umfassende Konzept ist „Kultur“ natürlich auch problematisch, schon alleine, weil die Definition selbst eine kulturelle Festlegung ist und sich natürlich auch die Frage stellt, wann man von Kultur im Singular und wann von Kulturen spricht bzw. wie diese voneinander und vom Gegenbegriff „Natur“ abgegrenzt werden können.
Medienkultur setzt sich also aus zwei kaum definierbaren Begriffen zusammen. Ferner kann es um durch Medien vermittelte Kultur gehen, um Kultur, die sich mit Medien auseinandersetzt oder um Medien entwickelt, oder um die Frage, wie Medien in einem bestimmten kulturellen Kontext geschaffen bzw. genutzt werden.
Mit einem Zentrum für Medienkultur haben wir uns also eine große Herausforderung vorgenommen. Unser Ziel ist es, sich der Kultur rund um Medien aus interdisziplinären Perspektiven zu nähern und die Zusammenarbeit verschiedener fachlicher Traditionen und von Akteuren aus Praxis, Kunst und Wissenschaft zu fördern. In unserer Arbeit sollen traditionell-wissenschaftliche und innovative bzw. künstlerische Ansätze gleichwertig Berücksichtigung finden.
Ein paar beispielhafte Interessensfelder sind:
Soziale Medien
- Der Körper in digitaler Zeit: Embodiment und Virtualität
- Repräsentation von kultureller/sozialer Identität in den sozialen Medien, z.B. Gender-Identität, ethnische Identität, Altersgruppe
- Umgang mit Stigmatisierung in den sozialen Medien, z.B. mit Blick auf #bodypositivity
Dispositif-Ansatz
- Veränderung der Alltagskultur durch Mediennutzung unabhängig vom jeweiligen Medieninhalt, z.B. durch digitale Fotografie oder künstliche Intelligenz
- Typische Dispositifs und Machtgefälle der Medienproduktion, z.B. bei medialen und/oder künstlerisch motivierten Inszenierungen
- Postkolonialismus, Cultural Appropriation and Re-Appropriation in Medien und Kunst
Wissenschaftskommunikation
- Überbrückung des Digital Divide: „neue“ Zielgruppen und Communities, wie z.B. Menschen mit Hör- oder Seheinschränkung, ältere Menschen, „bildungsferne“ Menschen, Menschen aus sog. Dritte-Welt-Ländern
- Einsatz von Technologien zum Selbstlernen und im Alltag
- Förderung von Technikakzeptanz
Trends
- Non-fungible Tokens als Chance und Risiko für den Kunstmarkt
- Körperkunst als Rückbesinnung auf das Nicht-Virtuelle
- Von unterschiedlichen kulturellen Kontexten inspirierte Ästhetiken, auch im Kontext von Cultural Appropriation
Featured Publications:
ROSKAB Leadership Model - Executive Summary
Reinhold Kohler
The aim of Kohler´s initial research project (2011-2014) was to derive a leadership model as well as a sketch for a development program focusing on managers and employees involved in multicultural (finance) teams of organizations. Therefore, the first step was executing a literature analysis of a recent and important topic-related discussion. The result showed that against the background of optimizing leadership in a multicultural framework, the scientific discussion has not yet reached the adequate level for the target organizations (big international companies). This analysis of cultural examinations and multicultural leadership leads to the conclusion that there are dimensional cultural-related discrepancies between the countries to be examined that inter alia may lead to reduced productivity if this is not taken into account by the teams working together.
https://www.amazon.co.uk/ROSKAB-Leadership-Model-Executive-Summary/dp/3346326004
Indianness in Photography.
Maja Jerrentrup
This article explores the question whether there is a specifically Indian style of photography. A survey of photography students from various institutions revealed that though there is little clarity about the actual look of an Indian style of photography, students clearly define their own photographs as Indian. Intriguingly, the focus is less on certain visual characteristics, but more on the feelings they derive from the photographs, a scenario which is reminiscent of the rasa theory. Even though this was hardly mentioned by the students, this psycho-social element seems to have left a cultural imprint but also reflects an act of claiming ownership and agency. In addition, the students identified alienating aspects in photography, such as seeing one’s own culture like an outsider, but at the same time consider it to be integrating, since photography paves the way for a deeper engagement with one’s own culture, and as such strengthens Indianness.
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/02627280221091813
Staging the Other. Orientalism in contemporary media practice
Maja Jerrentrup
The so-called “oriental” has always been a subject for “western” fascination. Today, the staging of the “orient” in (hobby) model photography is among the most popular themes: costumes and props from various cultural contexts are combined to form a new whole. Based on participant observation and interviews, the article traces back possible individual motivations for embodying the “oriental,” among them nostalgia, corresponding with the description of the orient as “timeless,” the need for spirituality, the wish to express femininity, and to work on identity with regard to identity trials and the definition of the own identity through the help of its imagined opposite. Considering society as a whole and its zeitgeist, the phenomenon is interpreted using the concepts of escapism and kitsch, which can be observed in mainstream culture as well. Furthermore, cultural appropriation is discussed as a way to prevent getting to know other cultures, but at the same time, the “oriental” photoshoot is also seen as a chance to generate interest and to practice creativity. The article shows that the analysis of staged photographs offers a base for understanding the cultural context in which they have been taken and/or circulate, and that the photo motifs can be seen as expressions of psychological motivations.
https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/download/72035/4564456558563/4564456623063
Publikationen:
- Jerrentrup, Maja (2022): Oriental or a day. Staging Oneself as an Exotic Subject. Anthrovision 9(1).
- Hermanni, Alfred-Joachim (2022): Business Guide für strategisches Management – 50 Tools zum geschäftlichen Erfolg, zweite Auflage. Heidelberg: Springer Gabler.
- Jerrentrup, Maja (2022): A versatile tool: photography in the context of participation. Journal of International Cooperation and Development, 5(3).
- Jerrentrup, Maja (2022): I’m bad: The fascination of embodying the evil in a virtual world. Virtual Creativity Research, 12 (2).
- Jerrentrup, Maja and Nnanna Ndubuisi (2022): Symbolic Representations. Social media and photography in Nigeria. Journal of Communication, 3(1).
- Jerrentrup, Maja (2022): “Every frame has some touch of Indian culture to it” – Reflections on an Indian Style of Photography. South Asia Research, 44 (1).
- Jerrentrup, Maja (2022): Gaining and Losing Control: Tattoos and interpretive sovereignty. Signs and Society 10(1), 2022.
- Jerrentrup, Maja (2022): Unreadable: the pictorial side of text elements, Media Practice and Education, 2022.
- Kohler, Reinhold (2021): ROSKAB Leadership Model. Executive Summary. Munich: Grin.
- Jerrentrup, Maja (2021): Leaving the Body behind. Embodiment as a Chance to overcome the Body. HAU Journal of Ethnographic Theory 11 (3).
- Jerrentrup, Maja (2021): Staging the Other. Orientalism in contemporary Media. Arte, Individuo y Sociedad 33(4).